Translate

fredag 2 oktober 2020

Sockerkaka MM46

 

Jag anser mig inte vara någon expert på whisky men jag rör mig i alla fall i och omkring det ämnet bra mycket säkrare än när det kommer till bakning.

Idag fredag den 2 oktober då det var ett jädrans fint höstväder utomhus och ett bra humör inomhus så fick jag ändå den idén att baka och tänkte att jag skulle pimpa en vanlig sockerkaka med just whisky.

Blandade ihop grundreceptet till en sockerkaka för att sen som smakhöjare ta en Maker’s Mark 46 som jag tycker är en enastående smakrik och fyllig Bourbon, lite rivet apelsinskal och chokladpulver och sen in i ugnen för att låta den köksmöbeln sköta resten.

Hur smakade bakverket sen då?

Jo för tusan, sockerkakan blev riktigt god med en lätt mild chokladsmak i grunden, små toner av apelsin på toppen och så whiskyn då som dock kändes mer i doften än i smaken.

Så här med facit i hand så skulle jag helt klart tagit i mer av Kentucky-destillatet än jag gjorde men nu vet jag ju det och kan vara lite modigare nästa gång.

 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...