Translate

onsdag 10 juli 2019

BOX The Pioneer Single Malt Whisky



Destilleriet BOX heter ju inte BOX längre utan High Coast Distillery. 

Den whisky jag har här under det gamla namnet hittade jag gömd i en mörk vrå i whiskyrummet som jag håller på att färdigställa och det är den första whisky som kom från destilleriet och har namnet BOX The Pioneer Single Malt. Den är ganska exakt 3 år gammal, har en muskelstyrka på hela 48,1% och har lagrats på ex Bourbonfat och hårt kolade fat av Svensk ek.

Den har en väldigt behaglig ganska tung doft trots det ljusa utseendet. Balar av torrt gräs, törstande blomster, lätt vanilj med en ton av honung och ljust bröd.

Man känner att det här är en ungdom, den är lite spretig och verkar inte riktigt veta vart den ska ta vägen men den är ändå så tuff och självsäker att den står stadigt. Den är pepprigt skarp, torr och sträv med någon rök och en ganska kort eftersmak.

Med några droppar svenskt kranvatten så piggnade blommorna till i doften, den kändes mjukare och rundare där det torra gräset inte längre var närvarande.
Sötare i smaken med vanilj och honung. Brödig och där pepprigheten anländer först mot slutet. Rundare och snällare men ändå tuff.

Det här är en vuxen treåring på många sätt och ett första försök som är helt strålande och efter den här whiskyn så har ju också High Coast bevisat att dom nog nu är sveriges bästa destilleri. 

Jag såg på nätet att denna utgåva, oöppnad säljs för rätt mycket pengar på auktion just nu men min butelj tillhör ju inte den förseglade skaran och den kommer nu ett tag framöver vara min balkongwhisky där den tar över från den amerikanska Heaven Hill Kentucky Straight Bourbon som nu är begravd med all den respekt den förtjänar.



2 kommentarer:

  1. Hej
    Jag har rätt många oöppnade Box whisky i kartong. Kan jag hitta någon prisuppgift på nätet om dessa? Mina barnbarn ska få dom framöver. Även 70 cl Box serie m Berg, Timmer osv. tacksam om du kan e mig ett svar/PG

    SvaraRadera
  2. PS Tack för en trevlig sida

    SvaraRadera

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...