Translate

tisdag 6 december 2022

Julwhisky 2022

 

Precis som det där att man äter Lussebullar och Pepparkakor till Jul så brukar jag välja ut en whisky att ha till december och januari. Detta år så hade jag fem varianter att välja på: Old Overholt Straight Rye, Ardbeg Wee Beastie 5yo, Ardbeg For Discussion 8yo, Arran Heavily Peated Small Batch och Rickhouse Cask Strength Bourbon.




Den första jag plockade bort var Arran tätt följd av Old Overholt och Rickhouse så då stod jag alltså där med två Islay whisky från Ardbeg kvar. Efter en stunds funderingar hit och dit så blev det i alla fall till slut Ardbeg For Discussion 8yo Islay Single Malt som är lagrad på ex Sherryfat och har en styrka på 50,8%.






Ja, vad säger jag då om denna Tomtemalt, kommer jag kunna hålla mig varm under vintern och hålla förkylningarna borta?

Dofterna lovar ju gott i alla fall. Här finns en riktigt trevlig rök med bra fruktsötma, havssalt och kola.
Fyllig i smaken där röken fyller varje skrymsle i munhålan utan att bli för mycket. Pepprig och salt med lite baconkänsla och högprocentig mörk choklad.

Med några droppar vatten så blev den mjukare och konturerna rundare utan att whiskyn förlorade röken på något sätt.

Den här kommer att bli ett bra sällskap under dom här mörka, kalla och ruggiga månaderna.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...