Translate

tisdag 2 november 2021

Whisky och Choklad

 

Ljust bröd, ost och choklad är ju väldigt trevliga detaljer att ha tillsammans med sin whisky och om vi ska koncentrera oss på just choklad så är ju det en godsak som passar till nästan all dryck som innehåller en hel del alkohol.

All choklad passar givetvis inte till all whisky, där får man ju testa sig fram men chokladen har ju en krämighet och en mjuk fyllighet som omfamnar alkoholen och ger den en extra njutningsfull bomullsliknande kick.

Personligen så är jag förtjust i mild choklad när jag har en rökig whisky som Ardbeg eller Lagavulin och en lite mer smaksatt choklad när jag har en mildare variant som typ Auchentoshan eller en blended.

Vi svenskar är ju väldigt förtjusta i whisky och intresset för denna dryck har ökat enormt dom senaste tio åren och det är kvinnor och norrlänningar som står för den mesta ökningen. Single Malt är fortfarande populärast bland whiskyintresserade men Blended-whisky och Amerikansk whisky ökar snabbt vilket är kul eftersom det visar att smak och doft börjar att bli viktigare än den gamla stabbiga tron på att toppkvalitet är lika med Single Malt.

Med tanke på att vi bara är 10 miljoner invånare i det här landet så ligger vi hyfsat bra till på den globala listan över whiskydrickare men vi är inte i närheten av det land där det dricks mest whisky, vilket är Frankrike. Många höjer nog på ögonbrynen nu men faktum är att fransmännen är överlägsna när det kommer till whisky och i det landet så dricks det faktiskt mer Whisky än både Champagne och Konjak.

Även om vi nu i Sverige inte är bäst på att dricka Whisky så är vi bäst i världen på att äta godis och det är ju just det jag tänkte ta upp här innan jag for iväg åt lite andra håll.

Finns det annat godis än choklad som passar bra till whisky?

Tyvärr så är jag själv ingen älskare av sötsaker (förutom choklad) utan mera åt det salta hållet (Bittra skulle nog en del säga kanske) och det jag provat och det som jag tyckt passat bra är godis men givetvis med visst chokladinnehåll. Jag har letat runt bland mängder av artiklar världen över som handlat om just godis som tillbehör till whisky men det är uteslutande choklad som dyker upp så det här med andra sötsaker får vi nog själva testa oss fram helt enkelt. Man får väl ta en tur till Godisjätten här runt hörnet och köpa en av varje och sen prova sig fram.

Man behöver faktiskt inte heller köpa 80%ig choklad för dyra pengar, det finns billig choklad som fungerar lika bra. Det finns en krämig variant av Snickers med mer jordnötssmör och denna kan jag verkligen rekommendera som ett tillbehör till en Bourbon. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...