Translate

fredag 22 oktober 2021

Visst är det roligt men är det nödvändigt?

 

Systembolaget har i dagarna stolt presenterat sitt senaste inköp som är en 80 år gammal Glenlivet och som har ett pris på 895.000 skr.

Det här har ju cirkulerat ett antal dagar nu på sociala medier som en kul grej där whiskyälskare vill ha den i julklapp eller som födelsedagspresent med glimten i ögat givetvis för ingen av dessa och kanske ingen annan heller i det här landet kommer att inhandla denna.

Jag tror att om det finns någon samlare (det är samlare och inte drickare som köper denna) med mycket pengar så har han eller hon redan köpt denna utomlands, Bolaget hade alltså egentligen inte behövt slänga ut en massa pengar för denna. Jag vet inte vad Bolaget betalade för denna flaska (Dom köpte bara en) men en bit över en halv miljon är det vara i alla fall.

Jag tycker också att det är roligt att drömma om denna whisky men jag är ingen samlare och är övertygad om att det inte finns någonting som kan smaka så bra att det är värt 895.000 kronor och jag tycker också att Bolaget kunde ha engagerat sig i att plocka hem ett antal andra intressanta whisky istället för just denna, det skulle ha blivit ganska många.

Det här kanske är en del i Systembolagets kampanj att få folk att dricka mindre. Sälj så dyr sprit att ingen har råd att köpa den.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...