Translate

fredag 19 februari 2021

Prisvärt på Bolaget

Jag tänkte att jag skulle gå igenom ett par av dom mest prisvärda whisky som går att införskaffa här hemma och med prisvärt menar jag då inte enbart att dom ska vara billiga utan även ha någonting att erbjuda smaklökarna. Det här med smak är ju en personlig grej så det jag tycker är bra behöver ju inte andra gilla men ni får köpa min åsikt vad det gäller doft och smak och sen så tänkte jag hålla mig med whisky som kostar max 400 kronor vilket jag tror alla tycker är överkomligt.

Jag inleder med den svenska Svea Oak Deluxe Blended Whisky från Bergslagens Destilleri i Örebro.

Deluxe Blended brukar man kalla en blandwhisky som har en högre andel maltwhisky än normalt och i detta fallet så är innehållet 80% grainwhisky från Skottland och 20% svensk maltwhisky från Grythyttans Destilleri som tyvärr inte finns bland oss längre. Maltwhiskyn i denna är orökt, har lagrats i 5 år på 50 och 100-liters fat och har en styrka på 41%.

Den känns klart tuffare än 41% i doften, skarpa kanter, fruktigt söt, päron och med en syrlig topp.

Smaken är trevligt mjuk och rund, vanilj med lite torrt gräs och en kryddig blandning på slutet. 

En mycket bra vardagswhisky som kostar 299 skr på Bolaget på Artnr: 85608.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...