Translate

torsdag 17 mars 2022

Whisky on The Rocks

 

Det här med vatten i whiskyn har ju diskuterats mängder med gånger och det är någonting som tenderar att dela upp whiskydrickare i två läger och använder man sig dessutom av fryst vatten, det vill säga is så kan det helt plötsligt bli tre läger att förhålla sig till.

Om man nu en varm sommardag eller kanske en ljummen sommarkväll när man sitter och myser i eftervärmen från grillen vill ha sin whisky kyld utan att späda ut den med kranvatten eller tillföra några isbitar så finns det så kallade whiskystenar.

Dom här stenarna finns i olika material, personligen så använder jag mig av kuber i Täljsten som är lite mjukare och därmed också snällare mot glasets insida.

Dom här stenarna är något större än sockerbitar och någon timma innan man ska ha dom så lägger man helt enkelt så många stenar man behöver i frysen för att sen använda dom på samma sätt som isbitar.

Jag har införskaffat mina stenar hos http://www.icecube.se/ som jag varmt kan rekommendera.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...