Translate

lördag 9 oktober 2021

Poängbedömning

 

Det finns ju flera olika varianter om man vill bedöma whisky efter poäng men ett vedertaget internationellt sätt är att använda sig av en skala på 1-100.

Nedan här så har jag min bedömningsmall som jag tycker är ganska lätt att följa:


0-59:  Riktigt usel whisky som inte ens borde få kallas för det. Denna skulle jag inte bjuda min värsta ovän på eller så skulle jag göra just det.

60-69:  Dålig whisky. Knappt drickbar ens om den är utblandad med diverse groggvirke.

70-72:  Ingen bra whisky där man undrar över om producenten verkligen kan känna stolthet för sin produkt.

73-76:  Whisky som inte är speciellt bra men som i värsta fall kan användas som värmekälla utomhus en råkall höstkväll då man tar vad som helst som värmekälla.

77-79:  Varken eller. En intetsägande whisky.

80-82:  Inte så pjåkig. Beroende på tillfälle, omgivning och sällskap så kan denna fungera helt okey.

83-86:  Här händer det något i både doft och smak. Det finns detaljer att upptäcka här som kan vara riktigt njutningsfulla.

87-89:  En bra whisky som ger mycket av både doft och smak.

90-92:  Fantastisk whisky vars doft och smak verkligen höjer sig över mängden.

93-97:  Enastående whisky som man nästan inte vill dricka för att den inte ska ta slut.

98-100:  Bomber och Granater som en känd seriefigur skulle uttrycka sig. Det här är så nära Nirvana i doft och smak man kan komma och har man en sådan whisky i sitt glas så är det bara att tacka högre makter eller den som har bjudit på den.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...