Translate

söndag 25 juli 2021

Waterproof Blended Malt Whisky

Det blev en liten tur på Eckerölinjen och när vi efter obligatorisk brunchbuffé kom ner till Taxfree butiken så hade jag ännu inte bestämt mig för vad jag skulle inhandla. Det tog dock inte många minuter förrän jag såg whiskyn Waterproof Blended Malt på en av hyllorna. Eftersom jag aldrig sett den förr eller hört något om den och då den hade en etikett som inte sa så mycket så tog jag med mig den av ren nyfikenhet.

Företaget Macduff International som bland annat ligger bakom Lauders och Islay Mist är ansvariga för denna whisky som dom menar på endast har ett innehåll av malt whisky från ett antal utvalda toppdestillerier i Skottland och där det är stor åldersskillnad på den yngsta och äldsta malten.

Med andra ord så är det fortfarande en känsla av mystik över denna eftersom man varken vet namnet på några destillerier eller åldrar utan man får helt enkelt nöja sig med att Sherryfat verkar vara den varianten som använts mest till lagringen av innehållet.

Namnet på whiskyn Waterproof kommer från vatten som ju är en oerhört viktig del när man gör whisky och så det gamla måttet proof som ju mest några amerikanska destillerier använder sig av numera.

Den här whiskyn har en styrka på 91,6 proof vilket är 46,3%.

Det är en fantastisk sherrysötma som slår emot en när man drar in dom första tonerna i näsan. Nyligen vattnade blommor, frukt och ek.

Sötman ligger kvar i smaken, torkade frukter, sherry och ljus choklad med en lång eftersmak som faktiskt ökar i styrka hela tiden tills den efter en stund dör ut.

Med lite vatten så blev den rätt tråkig och oljig i doften. Här hade dom nyligen vattnade blommorna dött.

Väldigt mjuk och mild i smaken, inga direkta skarpa toner som sticker ut men riktigt fyllig och bred.

En smakfull whisky är det även om den kanske inte riktigt sätter sig fast i minnet.

84p.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...