Translate

tisdag 20 juli 2021

Kavalan Solist Sherry Cask Single Malt Whisky

 


Vilken färg och viken doft!
Näsan vred sig tre varv i ren njutning när den drog in dessa fantastiska aromer. Visst känner man tung Sherry men jag tycker att doften mer drar åt portvinshållet med dadlar, druvor och plommon. När man doftat en stund så undrar man om smaken verkligen kan hålla det som dofterna lovat.

Innan jag smakar på denna så kanske jag ska avslöja vad det är jag har i glaset. Nr 13 i Semesterlådan från Värmdö Whisky är Kavalan Solist Sherry Cask Single Malt från det Taiwanesiska destilleriet Kavalan.

Muskelstyrkan på den är 58,6% och i smaken får man en känsla av torrt läder, ek och farinsocker. Den är inte lika bred och fyllig som i doften utan känns mer ihopdragen och eftersmaken är relativt kort.

Med lite vatten så är doften fortfarande mustigt fyllig men det har smugit sig in några spritiga toner som ligger där i bakgrunden.
Inte riktigt lika torr som utan vatten. Den saknar ändå den breda fylliga och mjuka känsla man fick i doften i början.

Jag är lite tudelad till denna eftersom jag tycker doften är dess största kvalitet och det gjorde att jag blev något besviken på smaken även om den är ett fruktigt kraftpaket.

86p.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...