Translate

onsdag 9 december 2020

Lucka nr 9 - 9 december 2020

 

Doften av whisky nr 9 gjorde mig verkligen konfunderad och nyfiken för det här kändes väldigt annorlunda. Rött vin, ek, mörkt sirapsbröd och russin.

Vinet finns kvar i smaken, maltig med toner av ek och russin, röda bär, pepparkaka och så en besk avslutning där apelsinskal framträder.

Med några droppar vatten så blev den lite mjuk, torrare och vinkänslan försvann.

Jag vågar knappt gissa längre men en styrka på runt 46% tror jag och att whiskyn i alla fall fått en slutlagring på ex rödvinsfat.

Handlar det om Skottland så tippar jag Edradour eller kanske Springbank.

....................................................................

Glenglassaugh Port Wood Finish Highland Single Malt Whisky

Destilleriet på Skottlands östkust som lades ner 1986 men som för några år sedan köptes av BenRiach och som nu gör enastående bra whisky. Den här NAS-whiskyn har en styrka på 46% och har fått en slutlagring på ex Portvinsfat.

Ja, nu prickade jag i alla fall alkoholhalten och även om det var Portvin istället för rödvin så känns väl det hyfsat nära. En alldeles förträfflig whisky var detta i alla fall med en hel del överraskande toner och medans jag njuter av denna så fortsätter jag i morgon min krokiga väg igenom luckorna i årets Julkalender.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...