Translate

tisdag 8 december 2020

Lucka nr 8 - 8 december 2020

 

Den 8:e whiskyn i ordningen bjuder på en djup mörk rökig inledning i doften uppbackad av mogen frukt, fuktigt trä, råsocker och julkryddor.

Vaniljsötma och tung torvrök, övermogen frukt, mörk sirap, något salt och med en torr stark avslutning. Det här känns rätt alkoholstarkt och väldigt Islay och personligen skulle jag kunna tänka mig Laphroaig.

Några droppar vatten gjorde den sötare och mastigare men förhöjde inte smakerna på något sätt.

Riktigt bra whisky som passar alldeles utmärkt den här mörka ruggiga årstiden.

......................................

Jag drog åt väster fast jag istället borde har dragit mig rätt söderut till Danmark.

World Whisky.se Andra Utgåvan Braunstein Danish Single Malt Private Collection är från World Whisky's eget fat från Danska Braunstein. 

Lagrad i 5 år på ex Pappy van Winkle Bourbonfat från Buffalo Trace och sen 2 år på 30-liters ombyggda Romfat. Muskelstyrkan är på tunga 59,6% och av whiskyn finns endast 48 buteljer.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...