Translate

torsdag 10 december 2020

Lucka nr 10 - 10 december 2020

 

Tänk er att ni sticker in huvudet i en gammal mörk lada där det står ett par korgar med övermogen frukt och ett par dammiga flaskor rött vid sidan på det gamla fuktiga trägolvet där man också känner av tonerna av det där torkade höet på loftet. Det var ungefär där jag hamnade när jag förde nästippen över glaskanten på denna, den 10 whiskyn i kalendern.

I smaken så är jag kvar i den där ladan men nu är det apelsinskal och persika jag känner, mörk sirap, choklad, rött vin och så en liten ton av Marinella på slutet.

Med några droppar så slöt sig smakerna lite och whiskyn blev lite blygare och drog sig något tillbaka in bland kulisserna.

För ett ögonblick tänkte jag ta mig utanför dom brittiska öarna men bestämde mig ändå för att stanna i Skottland men har svårt att bestämma mig för vad detta kan vara för något. Rödvin eller Portvinsfatlagrad Högländare kan jag tänka mig med en alkoholstyrka på runt 44%.

..............................................................

Penderyn Port Wood Single Malt Whisky

Penderyn är ett av tre destillerier i Wales och det är alltså dom som ligger bakom denna alldeles förträffliga whisky. Det är en NAS-variant som lagrats på ex Bourbonfat för att sen få en slutlagring på ex Portvinsfat (Madeira) med en styrka på 46%.




  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...