Translate

fredag 11 december 2020

Lucka nr 11 - 11 december 2020

 

En skarp och tuff inledning i doften på whisky nr 11. Den är lite spritig med toner av Sherry, Apelsin och choklad.

Helt fantastisk förändring i smaken. Söt och mjukt bomullslen och den här whiskyn som kändes så alkoholstark i doften känns nu relativt mild. Mandarin och Persika med en behaglig lätt eftersmak.

Riktigt bra även med några droppar vatten, söt och fyllig.

Jag känner mig helt borta när jag nu ska försöka mig på en gissning. Jag tror att den har en styrka på runt 43% och har fått en slutlagring på ex vinfat. Vad det gäller land så är jag vilsen.

Hur som helst så var detta en fantastisk whisky.

...................................................................

Crown Royal XO Blended Canadian Whisky

Eftersom jag häromdagen skrev lite om just Kanadensisk whisky och att min erfarenhet av dessa är rätt tunn så var det fantastiskt roligt att få smaka just denna som var så otroligt bra. 

Denna NAS-variant produceras på The Crown Royal Distilling Co och innehåller hela 50 olika whiskies och har fått en slutlagring på ex Konjaksfat med en styrka på 40%.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...