Translate

onsdag 16 december 2020

Lucka nr 16 - 16 december 2020

 När man sitter så här och provar whisky så är man ju innerligt glad över att man inte drabbats av Covid19 och förlorat både doft och smak fast å andra sidan så undrar jag också med tanke på mina otroligt usla gissningar om jag inte gjort just detta.

Whisky nr 16 har i alla fall en hel del vanilj och choklad i doften, farinsocker och så är den riktigt nötig.

Smaken är till en början torr och sen växer en hel del smaker fram med choklad, vanil, kola, citrus och mörk sirap och så en lite rökig ton där i bakgrunden. En enastående whisky som ligger kvar i munnen långt efteråt. Helt klart en av dom bästa i kalendern så här långt.

Jag vattnade den inte för denna ville jag ha exakt som den var.

Hade det bara varit doften så hade jag gissat på en amerikansk rye whisky men i smaken så ändrade jag mig och håller mig kvar i Europa. Runt 46% kan jag tänka mig men var den har sitt ursprung vet jag tusan inte.

................................................................................

Bunnahabhain 18yo Islay Single Malt Whisky

En islay whisky signerad Bunnahabhain Distillery med en styrka på 46,3% och som har mognat i ex Bourbon och ex Sherryfat.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...