Translate

onsdag 26 augusti 2020

Onsdagsöverraskning

 

Ibland så kan mitt på dagen, en vanlig onsdag då det inte händer någonting speciellt förvandlas till något riktigt intressant och så skedde idag. Jag satt i godan ro och skrev lite om whisky på nätet när det ringer på dörren och min gode vän Håkan står där utanför med en plastpåse i händerna som visar sig innehålla en Berry’s 1970 Ben Nevis 43yo Highland Single Blend som han tyckte att jag helt enkelt måste få ett smakprov på.

Denna hade han inhandlat för några år sedan och sparat till sin 50-årsdag som ju skedde alldeles nyligen och nu fick alltså även jag den enastående möjligheten att låta några droppar av denna presentera sig för mina smaklökar.

En härligt fruktig doft letade sig in i näsan med röda bär, ek, persika och apelsin och smaken bar på mera frukt och så choklad med en torr känsla mot slutet och så en ton av apelsinskal innan en lång värmande örtrik eftersmak tog vid.

Denna whisky är lagrad och buteljerad av Berry Bros & Rudd och destillerad på Ben Nevis Distillery, har en muskelstyrka på 44,7% och är något så ovanligt som en Single Blend vilket innebär att allting i blandningen kommer från ett och samma destilleri.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...