Translate

torsdag 3 september 2020

Rökig medicin

 

Jag är övertygad om att det finns en whisky för varje liten åkomma man kan bära på och just den här dagen då jag har känt mig seg och något rosslig, där rösten inte riktigt varit med så lämnade jag dom där askarna med tabletter i badrumsskåpet för att istället botanisera lite på mina whiskyhyllor och fick tag i en Smokehead Extra Rare Islay Single Malt.

Enbart doften gjorde ju att man slöt ögonen och helt plötsligt befann sig på en vindpinad kustremsa på Drottningen av Hebriderna och när man sen fick i sig den där fruktiga röken med örtig torv och citrustoner så glömde jag totalt bort min rossliga hals och trötta sinne.

Denna rök som kommer från ett hemligt destilleri på Islay har en styrka på 40% men känns bra mycket tuffare än så. Det gick ett tag rykten om att det är Lagavulin, Ardbeg eller Laphroaig som producerar whiskyn men enligt uppgift så har dessa destillerier fullt upp med sina egna släpp och saknar utrymme för något annat så just nu så riktas misstankarna mot Caol Ila. Men som sagt så är det fortfarande bara spekulationer och vad man istället säkert vet så är det ju det oberoende buteljeringsföretaget Ian Macleod som tar hand om faten, lagrar whiskyn och sen buteljerar dom under namnet Smokehead.

Oavsett destilleri så är den här whiskyn riktigt bra och jag måste ju säga att jag tror den fungerade bättre än vilka tabletter jag än hade stoppat i mig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...