Translate

tisdag 25 augusti 2020

Dålig whisky om mina smaklökar får bestämma

Det är inte vanligt att jag rynkar på näsan eller gör grimasr av avsmak för att jag tycker en whisky smakar dåligt. Det brukar helt enkelt handla om att jag tycker viss whisky helt enkelt är bättre än annan whisky.

Några gånger har det dock hänt att jag druckit whisky som jag faktiskt inte tycker smakar bra och som jag skulle arkivera i gruppen "Dålig Whisky".

Här nedan så ska jag ta upp fyra stycken whisky som jag inte skulle bjuda en vän på, varav en som faktiskt under några års tid varit en storsäljare på Bolaget men innan jag börjar gnälla så ska jag bara prata lite om den dryck som under många år varit fulwhiskyns ansikte utåt nämligen Statesman. Denna whisky som jag under mina år i transportbranschen på Schenker kunde inhandla hur mycket som helst från öststatschaufförer för så gott som ingenting och som ett tag hade rykte om sig att ha blandats i ett industriområde någonstans i Tyskland. Denna whisky var det nu runt 20 år sedan jag smakade på så jag tänker inte recensera den nu för jag måste nog testa den igen och uppdatera mig.

The Loch Ness Single Malt är en whisky där destilleriet som ligger bakom den inte vill ståta med sitt namn på etiketten och det förstår jag mycket väl för denna malt har ingenting i vare sig doft och smak som tilltalade mig. Mystiken kring namnet säljer givetvis men det riktiga sjöodjuret i Loch Ness skulle nog bli förbannad om den visste hur dennes namn missbrukats här.

Hälge The Famous Moose Blended Scotch tyckte jag var en riktig skitwhisky där det enda positiva var det ganska roliga namnet. Serietecknaren Lars Mortimer eller hans förlag har väl lyckats få tag i några fat i Skottland som inte kan ha kostat mycket och där slutresultatet i flaskan smakar mer drivmedel än någonting annat.

Highland King 5yo Highland Single Malt är ett ypperligt bevis för att en single malt inte är samma sak som kvalitet. Vilka som egentligen ligger bakom denna whisky är svårt att få info om, den brukar dock till och från dyka upp på olika alkoholsajter på nätet för en billig penning. Smakar illa helt enkelt.

Latitud 55 Blended Scotch är en whisky som pusslats ihop av Folke Andersson som ju är något av en legend i det här landet när det kommer till alkoholhaltig dryck. Jag tror att det är en av orsakerna till att det inte skrivits så mycket negativt om denna, dom flesta tunga namn i whiskybranschen känner ju denne herr Andersson. Denna whisky har under några års tid varit en av dom bäst säljande på Bolaget och det beror enbart på priset (det är jag helt övertygad om) för jag tycker att denna är en riktigt kass historia som inte kommer att få en plats på min whiskyhylla.

Dessa ovanstående whisky kan jag inte rekommendera men jag tycker ändå att ni ska testa dom om ni får möjlighet för detta är ju ändå bara mina åsikter och vi har ju olika doft och smaklökar, tack och lov.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...