Translate

måndag 1 juni 2020

Zippin Blended Malt Whisky



 Som det ser ut i världen just nu så får man ju allt som oftast njuta utav sin dryck i ensamhet, det blir ju inte så att man samlas ett helt gäng direkt och sen så har ju jag också väldigt svårt att faktiskt få tag i det jag vill ha hemma av min egen samling eftersom vi fortfarande bor på en byggarbetsplats och all min whisky står nedpackad och inplastad men i helgen så fick jag i alla fall en skotsk/svensk nyhet levererad som jag igår kväll knäckte plomberingen på.

Zippin Blended Malt är en whisky som dom svenska dryckesimportörerna Selected Malts tagit fram. Dom har köpt upp maltwhisky från fyra olika destillerier i Skottland och sen låtit dessa gifta sig i ex Sherryfat i 6 månader.

Innehållet rör sig om 50% Tullibardine som legat på ex Bourbonfat, 20% Ardmore som också den gosat i ex Bourbonfat, 15% Glenord som lagrats på ex Sherryfat och så resterande 15% från ett icke namngivet destilleri där den whiskyn också legat på ex Bourbonfat.

Whiskyn är inte kylfiltrerad och har en styrka på 45,7%.

Den har ett fantastiskt djup i doften, det är som att sticka ner näsan i en mörk jordkällare fylld av övermogen frukt i gamla ekfat, smaken är kraftig och mustig, mörk och djup av plommon och skogsbär, sötma av mörk sirap, ek och en liten rökig ton som då givetvis kommer från Ardmore-delen i whiskyn och så även en viss kustkänsla med saltstänk.

En helt igenom enastående whisky som jag kommer att umgås en hel del med, varma sommarkvällar framöver och som jag verkligen kan rekommendera. 
Den går att beställa på Bolaget på artikelnr: 81782 och en flaska på 50cl kostar behagliga 497 skr.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...