Translate

fredag 7 februari 2020

Black Velvet Reserve 8yo Canadian Blend



Black Velvet är en av dom mest kända whisky från Kanada och när den kom ut på marknaden 1951 så gick den under namnet Black Label men har nu under ett antal år hetat Black Velvet. Deras 3-åring har under en längre tid stått på Bolagets hyllor och det är en whisky som jag personligen inte är speciellt förtjust i men den som jag hittade i ett mörkt hörn i mitt dryckesrum häromdagen var Black Velvet Reserve 8yo Canadian Blend som är lite ovanligare och som jag blev lite nyfiken på.

Blandningen i denna whisky är av grain och majswhisky och dessa har då legat på, till största delen ex Bourbonfat. Det lite unika med denna whisky är att den är gjord enligt ”Mixed at Birth” metoden vilket innebär att man blandar ihop sprit från ett par olika destillerier innan man fyller faten för att inleda själva lagringen.

Doften av denna är väl inte så att man direkt längtar att ta en smutt, den är lite parfymigt spritig med några mindre toner av vanilj där bakom, apelsinskal och ek.
Apelsinskalsbeskan är påtaglig i början av smakerna, lätt fruktig med lite ljus choklad och dammsugare (jag menar då kaffebrödet som också går under namnet Punchrulle och inte den där maskinen som står i städskrubben).

Den smakar ju bra mycket bättre än vad doften lovar men den är ändå rätt blek tycker jag, den lyfter aldrig riktigt i någon del och jag ställer tillbaka den på sin plats där i hörnet så får vi se när jag ger den en chans igen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...