Translate

onsdag 6 november 2019

unik tax-free whisky


Dom senaste åren så har det blivit mer och mer vanligt att destillerier släpper whisky enbart på tax-free marknaden och det här har ju blivit mäkta populärt bland resande whiskyentusiaster eftersom det ju är lite najs att få tag i en eller flera flaskor som kanske då inte går att hitta hemma. Jag har ju själv passat på att köpa på mig lite såna globetrottersbuteljeringar under mina resor hit och dit.

Nu ska man dock vara lite misstänksam mot dessa "unika" whiskys för det kan faktiskt vara så att du redan har eller har haft en av dessa på hyllan hemma fast under ett annat namn.

Det har framkommit att några destillerier helt enkelt bytt namn och etikett på en redan existerande whisky för att om möjligt pigga upp försäljningen av denna, detta tilltag har ju ingenting att göra med kvaliteten på något sätt men personligen så tycker jag att det är ett ganska fult sätt att sälja sitt destillat på.

Det är ju nästintill omöjligt för oss whiskykonsumenter att veta vilka whisky det rör sig om så vi måste ju förlita oss på ärligheten hos producenterna vilket är ungefär som att lämna in bilen på verkstaden för en genomgång när man själv knappt vet hur man öppnar motorhuven.

Jag vill inte skrämma någon att inhandla sin whisky i tax-freebutiken för om whiskyn är god så spelar det ju inte någon större roll vad den heter och sen så finns det ju faktiskt en hel del intressanta destillat som faktiskt är speciellt framtagna för just tax-free marknaden men jag tänker ändå fortsätta bråka om det här med korrekt info på flaskorna när man ju faktiskt betalar en hel del pengar för dom.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...