Translate

fredag 21 juni 2019

Whisky för Midsommarafton


Midsommarafton idag och vi håller som bäst på att plocka ihop lite småsaker här hemma för att om en stund ta pendeln in till stan för att tillbringa kommande dygn på Hotell Riddargatan och låta andra människor ta hand om oss.

Var vi kommer att intaga middag senare ikväll vet vi i nuläget inte och då har vi med andra ord inte heller en aning om vad vi kommer att ha på tallrikarna men en sak vet jag och det är att jag kommer att ha med mig en Midsommarwhisky som tillsammans med tandborsten och andra småsaker snart kommer att trängas tillsammans i väskan.

Det var inte lätt att hitta en whisky som skulle passa bra för denna dag, ett tag så funderade jag på en Blended och hade den utomordentliga Ballantines 12yo i handen men bytte strax därefter inriktning och fingrade lite på Monkey Shoulder Blended Malt som ju är en somrig blommig sak men näe, kanske en Irländare skulle passa tänkte jag och sneglade på Teeling Rum Cask där man ju har en hel fruktträdgård samlad i flaska.
Eftersom det ändå är Midsommar så kanske jag ändå skulle plocka fram en av rariteterna och hade nästan bestämt mig för Blair Athol Old Particular 21yo när jag nog insåg att en rök nog skulle passa bättre när man ändå får i sig så mycket fräsch sommar bara genom att vara ute så dagen till ära så blev det till slut svenskt och Mackmyra Svensk Rök.

Det ska aldrig vara lätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...