Translate

fredag 4 maj 2018

Nikka Taketsuru 21yo Pure Malt Whisky




En Blended Malt producerad på Nikka Whisky i Japan och inte vilken Blended Malt som helst.
Den här Nikka Taketsuru 21yo Pure Malt Whisky har tre gånger valts till världens bästa whisky i just den kategorin och jag förstår det för här finns det ingenting att klaga på och det gillar inte en gnällspik som jag som gärna vill hitta små detaljer att peka på.

Skulle det vara nåt så är det väl just det att den är så perfekt i doft och smak, det finns liksom ingenting som sticker ut. Den är kanske lite ofarlig, den är som att sitta och lyssna på ett trumsolo av Neil Peart.
Den är så perfekt i varje beståndsdel att det till slut nästan blir lite för mycket av det goda, lite tråkigt.

Men om det är det enda jag har att klaga på så är det ju egentligen inte mycket att komma med. 

Doften är som att stoppa ner näsan i ett ekfat som man klätt insidan av i bomull, vissa toner av soja, choklad och en prunkande örtagård.

Kryddig och stor i smaken, sherry och marmeladsötma och eftersmaken är lång och njutningsfull och allting är så enastående välbalanserat.
En fantastisk whisky på alla sätt och som håller en styrka på 43%.

Jag tänkte inte ens tanken på att blanda i några droppar vatten för jag ville inte riskera någonting. Inte denna gång i alla fall.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...