Translate

tisdag 8 maj 2018

The Loch Ness Single Highland Malt Whisky




Monstret i den skottska sjön Loch Ness som i folkmun kallas Nessie har ju fascinerat människor ända sedan 1868 då den första iakttagelsen av något enormt levande väsen i sjön ägde rum och Skottarna har ju sen inte varit dummare än att dom sett till att detta sjöodjur inbringat en hel del kosing.
Om det är en myt eller verklighet är det ju ännu ingen som vet förutom då dom som bor runt sjön som är övertygade om att det är någonting monstruöst som finns där under ytan.

Den här whiskyn The Loch Ness Highland Single Malt är nästan lika hemlig som sjöodjuret för destilleriet som producerat den vill inte ståta med namnet.
Det enda vi vet är att det är ett destilleri som ligger någonstans i närheten av sjön men det säger ju inte så mycket eftersom det finns ett antal destillerier i den regionen.


Jag förstår varför inte destilleriet har sitt namn tryckt på etiketten för detta tycker inte jag är en bra whisky.
Jag antar att destilleriet i fråga haft en del fat med maltwhisky, 5-8 år gamla som dom inte blivit av med och som dom då blandat ihop till denna och sen är det ju en smart sak att döpa whiskyn till just Loch Ness för jag kan tänka mig att turister inhandlar den i mängd.

Whiskyn har ingenting som roar mig vare sig i doft eller smak. 
Den har en obekväm ton av lacknafta i doften och en oljig spritighet i smaken.


Som sagt så tror jag att många som besöker området köper denna men jag är också lika säker på att dom aldrig kommer att göra det igen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...