Translate

torsdag 8 mars 2018

The Macallan Estate Oak Highland Single Malt Whisky



En NAS-whisky designad The Macallan Distillery som håller en muskelstyrka på 40% och enligt destilleriet ska ha lagrats på allra finaste europeiska Sherryfat och Bourbonfat.

Nu vill ju dom på Macallan få oss whiskyköpare/drickare att tro att denna whisky har lagrats på båda dessa fat i olika omgångar men jag personligen är övertygad om att detta släpp innehåller två olika whisky varav den ena lagrats på Sherry och den andra på Bourbonfat och som sen blandats ihop.
Detta skulle då med andra ord röra sig om en blended malt, vilket ju dom flesta NAS faktiskt är.

Nog om vad jag tror nu ska jag istället gå in på vad jag tyckte om denna whisky som var en ganska mörk bärnstensfärgad dryck med en för min näsa väldigt behaglig fruktig inledning och som bar med sig vissa toner av päron.

Sötman som var behaglig i doften blev nästan för mycket när jag sen smakade på den.
Whiskyn var faktiskt lite för tungt sliskig och för att råda bot på detta så presenterade jag den för några droppar vatten som gjorde den bra mycket mildare och dessutom så kom det fram lite trevliga detaljer med honung, blomster och ek och så en relativt lång och värmande eftersmak efter det.

Visst var denna rätt god men den kändes lite karaktärslös och det var liksom inte så mycket som man direkt la på minnet.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...