Translate

torsdag 14 juli 2022

A.D. Rattray - Linkwood 2010 Cask Strength Speyside Single Malt Whisky

 

Det som först slog mig var när jag hällde upp den här whiskyn eftersom den var nästintill färglös, det andra som slog mig var när jag läst att den höll en styrka på 60,7% vilket ju är rätt tufft.

Whiskyn har producerats på Linkwood Distillery i norra Speyside-regionen för att därefter tagits hand om av det oberoende buteljeringsföretaget A.D. Rattray, lagrats i Bourbon Hogshead i 10 år och lagts på flaska år 2020.

För att vara så stark så är den förvånande mild i doften, Det är mycket sommar här med gröna äpplen, gräs och torrt trä. Det är först efter en stund som det bakifrån kommer en del stickiga toner som faktiskt fick mig att rygga tillbaka lite och nysa.

Väldigt söt och sträv i smaken och en beska som följs av en tung stark våg som fyller hela munhålan och som nästan har en bedövande effekt.

Med några droppar vatten så fick den en lite syrligare ton i doften och blev fantastiskt mjuk och behaglig i smaken. Väldigt söt med toner av torrt gräs och sommarblomster, någon vanilj, chili och ljust bröd.

En riktigt bra whisky som jag tyckte behövde lite vatten för att man skulle få känna av dess kvalitet ordentligt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...