Translate

torsdag 9 december 2021

Cotswold Founder's Choice Cask Strength Single Malt Whisky

 

Från det Engelska destilleriet Cotswold så kommer denna whisky som har lagrats på STR-behandlade Amerikanska ex-Rödvinsfat och här handlar det inte om någon form av cask-finish utan det är samma fat från start till mål.

När jag läste att styrkan på denna var imponerande 60,5% så hörde jag nästan hur mina smaklökar tog ett djupt andetag.


Djup och tuff i doften utan att vara speciellt spritig, skogsbär, plommon och rött vin.

En härlig sötma som först lägger sig på tungan sen slår det till med en snabb och kort brännande känsla. Allting tunnas ut innan det sakta växer fram en spännande eftersmak med choklad och rostade kaffebönor.

Visst var detta en hårding men den kändes inte alls så stark som den är och dessutom så tyckte jag att den var riktigt bra.

Med några droppar vatten så kom det fram en beska av apelsinskal och viss honungs sötma men den tjänade inte på denna inblandning, jag föredrog den naturell och 89 poäng är den helt klart värd.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...