Translate

måndag 12 juli 2021

Blackadder Puff Adder Blended Malt Whisky

Dom oberoende buteljerarna Blackadder säger att denna whisky är en blandning av noggrant utvalda malter som sen fått ligga i noggrant utvalda fat. Jag är övertygad om att varje whiskymakare med lite stolthet för sitt arbete enbart använder sig av noggrant utvalda tillbehör så där tror jag inte att Blackadder är unika på något sätt. Däremot så vet jag att dom innan buteljering inte tillsätter några som helst utomstående ämnen eller använder sig av kylfiltrering som ju plockar bort en del godsaker. Så naturligt som det bara går alltså.

Den här whiskyn som jag nu har i glaset bär på namnet Blackadder Puff Adder Blended Malt, har en styrka på 46% och är nr 7 i ordningen ur semesterlådan från Värmdö Whisky.

Jag fick nästan trä läsglasögonen över näsan för att skönja någon färg på denna. Klar äppelsaft är det närmaste jag kommer om jag ska beskriva färgen.

En mycket trevlig rökpuff är det första jag får när nästippen tagit sig över glaskanten med smörig vanilj, äppeltoner och eterneller.

Rökigheten sitter stadigt kvar där i smaken följt av söta äpplen, lite pepprighet i kanterna med torrt gräs och en fräsch syrlig topp.

Med lite vatten så fick den en oljigare karaktär och förlorade tyvärr alla trevliga detaljer som fanns där innan inblandningen av H2o.

Väldigt mild och mjuk i smaken, smörkola och med en något pepprig avslutning.

Den här whiskyn tyckte jag var en helt enastående blandmalt. En sommarfräsch whisky att njuta av bland blommor och surrande insekter med nära och kära och jag tyckte inte att den tjänade någonting på vatten.

93p.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...