Translate

söndag 22 mars 2020

Woodford Reserve Kentucky Straight Rye Whiskey



Den här whiskeyn testade jag första gången under ett besök på Linköpings Whiskyexpo tidigare i vintras och redan efter första smutten så var jag fast och jag beställde den så fort jag kom hem efter den helgen.

Whiskeyn produceras på destilleriet Woodford Reserve i Versailles / Kentucky som ju är ett lite annorlunda destilleri på grund av att dom förutom den vanligare Bourbonwhiskeyn också producerar Vete, Malt och Rågwhiskey.

Jag gillar deras Bourbon men tycker att den här Woodford Reserve Kentucky Straight Rye är ett par strån vassare. Den är destillerad på 53% Råg, 33% Majs och 14% Korn och har en styrka på 45,2%.

Den har en djup mörk doft med påtaglig tobak, torkat läder och sötma av rörsocker, vanilj och lite marsipan.
Torr känsla i smaken, kryddrik med ektoner och en mix av vanilj och lakrits med en liten syrlig ton av äppelskal på slutet.

Riktigt bra rågwhiskey som just nu finns att beställa på Bolaget till en kostnad av 479 skr.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...