Translate

torsdag 5 december 2019

Grau's Legend Blended Scotch Whisky



Den här whiskyn har verkligen gett mig huvudbry på mer än ett sätt. För det första så kommer jag inte riktigt ihåg hur flaskan hamnat på en av mina hyllor, där den nu har stått oöppnad ett par år sen så är det förbenat svårt att få någon egentlig information om den.

Etiketten säger i alla fall att den har en styrka på 40% och innehåller 75% grainwhisky, 25% maltwhisky och är producerad i Skottland.

Men det är nu som allt runtomkring denna blir disigt för när jag letade på nätet så hittade jag efter mycket om och men en uppgift om att producenten av denna heter Celler Grau och ligger i Spanien men det företaget är en vinproducent där denna whisky inte finns nämnd någonstans. Tillbaka ut på nätet så fann jag nya uppgifter om att whiskyn är producerad endast för BodegaShop.com och deras nätförsäljning och att den är framställd med råvaror från Skottland vilket då låter som om någon annan ute i Europa blandat denna. Jag ger mig inte så lätt utan fortsätter mitt sökande och får efter en stund information om att producenten är Penderyn Distillery i Wales men även på deras hemsida så finns det inga som helst uppgifter om denna whisky och om den nu är gjord i Wales så får den ju enligt gällande regler inte kallas för "Scotch" och på etiketten så står det ju faktiskt både "Scotch" och "Product of Scotland".


Lite butter så gav jag ändå till slut upp och hällde en skvätt i glaset för att åtminstone testa denna mycket hemliga whisky och den är ganska anonym i doften, det finns mindre toner av vanilj och äppelskal och en liten parfymig känsla. Smaken är till en början väldigt len och mjuk med lätta fruktiga toner av äpple och päron sen så blir den lite pepprigt tuffare, något torr och med en syrlig knäpp på toppen.


Något förvånad så måste jag säga att denna inte är dålig alls. Det är en trevlig Blended Whisky som producenten vem det nu än månne vara inte behöver skämmas för, jag har definitivt druckit många whisky som är bra mycket sämre än denna och där dom ansvariga faktiskt skyltar med både namn och plats på etiketten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...