Translate

fredag 13 december 2019

Cardhu 12yo Speyside Pure Malt Whisky



Den här whiskyn försvann från marknaden 2004 då destilleriet Cardhu ersatte den med en 12-årig single malt. Det hade varit en del debatt om att denna kallades för en pure malt när det faktiskt handlar om en blended malt.

Pure malt låter ju lite bättre än blended malt och kanske sålde den bättre, vad vet jag. Jag vet dock att jag har ett ex av originalet på en av mina hyllor och dessutom för tillfället en skvätt i mitt glas.

Den har ett djup i doften, övermogen frukt, mandarin och skogsbär. I smaken är den kraftfull där dom fruktiga tonerna snabbt övergår i en torr, pepprig och kryddig avslutning, en typisk sån där whisky som passar utomhus en småruggig höstkväll där själen behöver lite uppvärmning. Den håller en styrka på 40% men känns faktiskt tuffare.

Destilleriet Cardhu har gjort whisky sen 1823 och köptes upp 1893 av whiskyföretaget Johnnie Walker och har sedan dess stadigt levererat whisky till dom som sen haft den som en ingrediens i alla deras blended varianter. Numera så ägs ju både Johnnie Walker och Cardhu av spritkoncernen Diageo.

Den whiskyn jag nu hade i glaset går ju inte att få tag på längre, det närmaste man kan komma är deras 12-åriga Single Malt som finns på Bolaget för 349 skr.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...