Translate

torsdag 8 augusti 2019

Nytt gästspel på balkongen


Med hjälp av trevligt sällskap och fortfarande rätt milda kvällar så byts min Balkongwhisky ut rätt ofta.
Nu när Macallan Estate Oak gjort sitt så är det dags för AnCnoc 12yo Highland Single Malt ta plats därute bland blommor och blad.

Denna whisky som är lagrad på ex Sherry och ex Bourbonfat produceras på Höglandsdestilleriet Knockdhu.
Om man ska uttala namnet på drycken på rätt sätt så ska man ta bort n och C så att uttalet då blir a-noc och detta betyder på Gaeliska helt enkelt Kullen.

Hur som helst så är jag glad att jag valde ut just denna whisky nu innan sommaren är över för det här är en riktigt bra malt för den här säsongen.
Den har sjyssta toner av honung och vanilj.
Den är maltig med tydlig Sherry karaktär, det är en äng av gräs, somrigt och blommigt och ska det vara någonting jag ska gnälla på så är det kanske att den känns lite feg, det är egentligen ingenting som sticker ut åt nåt håll och gör den spännande men detta är en mycket bra vardagswhisky, prisvärd, snäll och trevlig och jag välkomnar den varmt nu och kvällarna framöver.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...