Translate

tisdag 28 maj 2019

Jag och Johnnie Röd på semester


Tillbringade ju förra veckan i den lilla byn Kokkari som ligger på den norra sidan av ön Samos i den Grekiska övärlden och när jag har semester så vill jag gärna ha en whisky som sällskap, oavsett om det är på hemmaplan eller om jag skulle befinna mig någon annanstans.

Denna gång hade jag inte med mig någon dryck utan bestämde mig för att köpa en flaska på plats och eftersom jag och min fru under ett antal år nu tillbringat våran lediga tid just i Kokkari så visste jag vad jag hade för alternativ, det finns helt enkelt inte mer än ett par whiskys att välja mellan i dom två butiker som finns på orten.

Jack Daniels Old No 7, Cutty Sark, J&B och givetvis Johnnie Walker Red som ju som nr 1 på världens försäljningslistor självklart ska finnas vart i världen man än sätter ned sin fot.

Det blev Johnnie Walker Red Label Blended Whisky för att det är en whisky som faktiskt är mycket trevlig, den är ett gott sällskap att sitta tillsammans med och fundera över saker och ting efter en dag på stranden, i bergen eller vart man nu befunnit sig under dagens timmar.
Denna klassiska blend som producerats sen 1909 är riktigt bra naturell med bra lite torr sötma och snälla mjuka vanijtoner och en najs pepprig avslutning men som passar även utmärkt med två isbitar i.
Denna kallas för Johnnie Walkers minst exklusiva whisky och det tycker jag är elakt, jag skulle istället vilja kalla den för Walkers mest prisvärda variant.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...