Translate

måndag 11 mars 2019

Fransk, Skotsk whiskyprovning på Waza


I fredags (den 8:e mars) så mötte jag upp ett gäng nyfikna och törstiga människor på Waza för att ledsaga dom genom sex whisky utplockade ur den franska serien The Ten. För mig så var det andra gången denna vinter som jag presenterade just dessa whisky men första gången för kvällens deltagare. Det är ju en av världens mest betydelsefulla whiskybutiker La Maison Du Whisky som ligger i Paris som ligger bakom den här serien av 10 olika whisky från skilda regioner i Skottland och precis som förra gången så handlade det om sex av dessa i tur och ordning:
00 North British 8yo Single Grain, 01 Auchentoshan 7yo Light Lowland Single Malt, 04 Longmorn 9yo Medium Speyside Single Malt, 05 Benrinnes 7yo Medium Sherry Single Malt, 06 Ardmore 8yo Medium Higland Single malt och 07 Bowmore 8yo Medium Islay Peat Single Malt.




Förra gången jag gick igenom dessa sex whisky så tyckte jag att den första Grainwhiskyn från North British var den mest intressanta, den här gången så fastande jag väldigt starkt för destillatet från Auchentoshan som jag tyckte var riktigt bra och god. Det är ju fascinerande det där med hur saker och ting kan ändra sig på kort tid men det är väl en av orsakerna till att detta ämne är så jädrans roligt.


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...