Translate

onsdag 22 augusti 2018

Gordon & McPhail - Glenburgie 1964, 46yo Speyside Single Malt Whisky




På den lilla orten Alves i dom norra delarna av Speysideregionen så ligger destilleriet Glenburgie och där har det gjorts whisky sen 1810 men destilleriet fick inte sitt nuvarande namn förrän 1871.

Den här 46-åringen som jag hittade när jag botaniserade runt lite i den eminenta samlingen på Restaurang & Bryggeri Waza har lagrats på Sherryfat, fylldes på flaskor 2010 och har en muskelstyrka på 43%.

Att jag lade beslag på just denna var ju framförallt årtalet som vi ju har gemensamt men också därför att jag provade den här whiskyn på Bishop Arms i Jönköping år 2010 då den precis hade släppts på marknaden. Jag vet att jag tyckte den var fantastiskt god då men nu har det ju ändå gått 8 år och saker och ting kan ju hända både med dryck, tycke och smak.


Doften är mustig och fruktig med en hel del nötighet och smaken söt av marmelad, frukt och honung och så en tuff pepprig ton mot slutet.

Enastående whisky i alla beståndsdelar och den var nog faktiskt ika bra denna gång som förra gången.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...