Translate

tisdag 7 december 2021

2 x Chivas Extra

 

Chivas Regal är ju en sån där whisky som man mer eller mindre är uppfödd med för var det någon whisky som fanns hemma bland farsans flaskor när jag var ung så var det en sån där Chivas i en silvrigt plåttrig kartong som alla som åkte utomlands på 70-talet inhandlade eftersom designen andades lite lyx.

När jag själv började åka utomlands och dricka whisky så var ju Chivas en av dom man köpte men jag var aldrig riktigt förtjust i den utan höll mig istället till Ballantines och Johnnie Walker.

Under senare tid så har jag testat Chivas ett par gånger och tycker väl inte att den smakar illa men anser den inte smaka så mycket alls. Den är rätt intetsägande.

Nu har jag dock två stycken whisky från Chivas Brother's som man kan sortera i mappen "Lite annorlunda".


Chivas Regal Extra 13yo Oloroso Sherry Cask Matured Blended Whisky och Chivas Regal Extra 13yo American Rye Cask Matured Blended Malt Whisky. Båda dessa har en styrka på 40%.

Den Sherryfatslagrade inleds med en väldigt söt, nästan lite sliskig ton som följs av lite olja och någon stickig alkoholspets. Inte så där jättetrevlig för näsan.
Lite vattnig i början för att sen bli riktigt söt i smaken, något torr och rätt kraftig med en hel del muskler. Typiska Sherrytoner som avslutas med torrt gräs och spännande peppar.
En helt okey whisky som faktiskt är rätt tuff men lite för söt för min smak,

Nr 2 som legat och gosat i fat som innehållit Rye Whisky har en helt annan doft. Här känner man den amerikanska ekens vaniljtoner och en touch av körsbär och fuktigt trä.
Mild och mjuk i smaken med vanilj, choklad och kola, en syrlig topp och så lite kryddor på slutet.
Den här tyckte jag var riktigt trevlig.

Med några droppar vatten så planade den första whiskyn ut, dom skarpa kanterna suddades bort och den förvandlades till en lättdrucken men rätt tråkig variant och vad det gällde den andra whiskyn så försvann så gott som allt som var bra.

Det jag kom fram till var ju alltså att båda dessa inte tjänar på inblandning av H2O och att den som legat på ex ryefat var mycket bra.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...