Translate

fredag 4 december 2020

Lucka nr 4 - 4 december 2020

 

Whisky nr 4 hade en doft av mörkt fuktigt trä, någon julkrydda, arrak, choklad och en liten nötig ton.

Den drar lite granna åt romhållet i smaken med råsocker, röda bär, vanilj och med en torr relativt kort avslutning.

Med en droppe genuint kranvatten så trycktes alla tidigare smaker ihop och kvar blev en trevlig mjuk och behaglig whisky men utan att sticka ut åt något håll.

När jag smuttade på denna så fick jag en känsla av USA och rye whisky och en styrka runt 43%.

Spirit of Hven Hvenus Rye Whisky fick jag veta när jag efteråt kollade facit.

Ja jag var ju inte i närheten vad det gäller geografin eftersom ju Spirit of Hven är en svensk whisky som görs ute på ön Ven men att det var en råg whisky hade jag åtminstone vissa aningar om och det gjorde ju gott för självkänslan, då är man ju inte helt usel i alla fall.

Whiskyn har en muskelstyrka på 45,6% och består av 78,6% råg, 11,9% vete, 4,8% majs och 4,8% korn.

 Den var riktigt god den här..Fylligt smak och kryddrik men ändå mjuk och mild.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...