Translate

torsdag 29 oktober 2020

Kilbeggan Irish Blended Whiskey

 

Cooley Distillery ägs av Familjen Teeling som äger Kilbeggan Distillery som producerar denna whisky och som även står för en del av innehållet. Det här med namnet och vem som äger destilleriet och var allting görs är lite rörigt så det kan vi ta en annan gång.

Både Grainwhiskyn och Maltwhiskyn i denna är dubbeldestillerad och lagrad i ex Bourbonfat i minst 4 år och med en styrka på 40%.

Dubbeldestillering är ju lite ovanligt på Irland där det mesta i whiskyväg trippeldestilleras. Dom som dubbeldestillerar säger att deras whisky behåller mera av sina originalsmaker medans dom som trippeldestillerar säger att så inte är fallet. Hur det nu än är med den saken så bryr jag mig inte ett dugg för jag är enbart intresserad av slutprodukten, dubbel eller trippeldestillerad.

Den här har en ganska intetsägande doft där jag ändå kände lite blodapelsin och så en del parfymiga toner.

Lite vattnig i början av smaken sen så kommer en ton av päron, ek, en torr känsla och apelsinmarmelad, en syrlig topp med en relativt kort avslutning.

Med några droppar vatten så försvann mycket av både doft och smak så denna tycker jag ska drickas som den är utan inblandning av kranvatten.

En mycket trevlig whisky utan att vara speciellt spännande och sticka ut åt något håll. Jag tycker att denna är perfekt en najs sommarkväll med goda vänner samtidigt som något gott ligger på grillen och fräser.

Just nu så finns den på Bolaget med Art nr: 83282 till en kostnad av 319 skr.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...