Translate

onsdag 14 augusti 2019

Wemyss Malts - Invergordon 1988 Lemon Cheesecake Single Grain Whisky



När jag var bortrest en vecka tidigare i somras så passade min fru på att få ordning på det rum där min whiskysamling bor vilket jag var mäkta glad över när jag kom hem för helt plötsligt så hade det ju dykt upp flaskor som jag inte ens visste jag hade, både öppnade och förslutna.

Denna whisky från Skottlands nordligaste Graindestilleri Invergordon har lagrats av företaget Wemyss Malts i 26 år på ex Bourbonfat och har en muskelstyrka på 46%.
Whiskyn släpptes ut i ett antal av endast 220 buteljer och hur och var jag fått tag i denna, ja det kommer jag otroligt nog inte ihåg.
Namnet Lemon Cheesecake är inspirerat av smakerna på whiskyn och inte att producenten medvetet försökt smaksätta drycken med dessa detaljer.

Personligen så kände jag inte nåt av detta i doften.
Det är en påtaglig sötma av vanilj, lite parfymig och brysk i kanterna. Den känns tuffare än 46%.
Söt och fruktig i smaken med vanilj och arrak och här så känner man toner av citronskal i slutet då man även får en känsla av torrt gräs.

Med några droppar vatten så blev den faktiskt stickigare och råare i doften men mildare i smaken där arrakstonerna är skarpare och med en krämig gräddig känsla på sluttampen.

En intressant och mycket god Grainwhisky som jag nu kommer att placera på balkongen för att byta ut den mot den förra 12-åriga AnCnoc som ny Balkongwhisky.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...