Translate

lördag 29 december 2018

Glen Garioch 1797 Founder's Reserve Highland Single Malt Whisky



Jag brukar varje år vid den här tiden välja ut en whisky som jag sen håller mig till under hela Julhelgen och efter lite "Ole Dole Doff" bland hyllorna så föll valet i år på Glen Garioch 1797 Founder's Reserve Highland Single Malt som ju då kommer från Glen Garioch Distillery som ju vad man vet idag är Skottlands äldsta destilleri.

Doften bjuder på bra maltighet, sötma av honung och kola och så en ton av grönt äpple.
I smaken så finns även där honungen och torkade frukter, vanilj och så en lång kryddrik avslutning.

Whiskyn är tänkt att vara en hyllning till två av destilleriets starka personligheter i början av 1800-talet, bröderna John & Alexander Mason och ett försök att få den att smaka precis som den whisky dom framställde då.
Hur det blev med den saken kan väl ingen levande person idag svara på men det spelar ju ingen större roll när ändå whiskyn är så pass bra som den är.
Whiskyn som är en NAS variant har en muskelstyrka på 48% och är inte kylfiltrerad.

Personligen så införskaffade jag mitt exemplar på resa i annat land och därför är det 1 liter jag har och så lyckades jag ju dessutom få den för ett mycket fördelaktigt pris men vad jag vet så finns den i skrivandets stund att få tag i på välsorterade Bolag för den nätta summan av 469 mycket prisvärda kronor. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Linköping WhiskyExpo 2023

  Efter tre års väntan så var det då äntligen dags igen för Linköping WhiskyExpo i Konsert och Kongresshallarna några minuters promenad från...